Liittymäkapasiteetin suunnittelutyökalulla vauhtia liikenteen sähköistymiseen
Helen Sähköverkko on kohdannut kasvavaa kiinnostusta sähköautojen latauspisteiden ja kiinteistöjen lämmitysmuodon muutosten suhteen, mikä on johtanut lisääntyneisiin kyselyihin sähköliittymien kapasiteetin kasvattamisesta. Haasteena oli kuitenkin manuaalisen käsittelyn aikaavievyys sekä hankkeiden ylimitoitus. Halusimme luoda työkalun, joka auttaa taloyhtiöitä energiahankkeiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Liittymäkapasiteetin suunnittelutyökalu on osa Oma Sähköverkko -palvelua, ja se näyttää vapaan kapasiteetin sekä mahdollistaa eri kokoisten latauspisteiden määrän arvioinnin, ohjeistaen asiakasta tarvittaessa kapasiteetin kasvattamisessa.
Ilmoitettu kategorioihin:
Grand One 2025 - Paras digitaalinen palvelu - Paras palvelumuotoilu
Testikäyttö:
Palvelua voivat käyttää vain taloyhtiöt ja yritykset, joiden dataa palvelussa käsitellään. Tästä syystä emme voi tarjota testitunnuksia palveluun.
Yhteiskunta sähköistyy valtavaa vauhtia, mikä on yksi puhtaan siirtymän konkreettisista ilmentymistä. Esimerkiksi ladattavien sähköautojen määrä on kasvanut Suomessa vuosina 2020-2025 yhteensä noin 330 000 ajoneuvoon, ja vuoteen 2030 mennessä niitä arvioidaan olevan peräti 760 000 (Autoalan tiedotuskeskus). Muutos kasvattaa valtavasti sähköverkon kapasiteettitarvetta. Se myös lisää asiakkaidemme kiinnostusta omaa sähköliittymää kohtaan: onko nykyisen kapasiteetin puitteissa mahdollista esimerkiksi rakentaa sähköauton latauspisteitä ja jos ei, onko kapasiteettia mahdollista kasvattaa.
Kiinnostuksen lisääntymisen takia Helen Sähköverkko alkoi saada kasvavissa määrin kyselyitä asiakkaan kiinteistön sähköliittymän kapasiteetin kasvatuksesta ja nykyisen kapasiteetin mahdollisuuksista.
Kyselyihin ja selvitystyöhön meni paljon manuaalista työtä, sillä samoja tietoja tarvitsevia urakoitsijoita saattoi olla useampia. Käsittelyajat kestivät 30 minuutista pahimmillaan useampaan päivään. Toinen päähaaste oli hankkeiden ylimitoitus, jolloin kiinteistölle suunniteltiin varmuuden vuoksi turhan suuri kapasiteetti, koska suunnittelua saatettiin tehdä ilman tarvittavia tietoja. Toimintamalliin tarvittiin jokin ratkaisu, jonka avulla asiakaspalvelun kuormaa saataisiin vähennettyä ja ettei kiinteistöille tehtäviä ratkaisuita tarpeettomasti ylimitoitettaisi.
Photography credit: Valtteri Hirvonen / Kuvaamo
Tavoitteet
Tavoitteet
Tavoitteena oli luoda työkalu Oma Sähköverkko -palveluun, jonka avulla Helen Sähköverkon asiakkaat voisivat tarkistaa sähköliittymän vapaan kapasiteetin, mikä auttaa esimerkiksi yrityksiä, taloyhtiön hallituslaisia ja isännöitsijöitä kiinteistön energiahankkeiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
Kiinteistön sähköverkon liittymäkapasiteetti on oleellinen tekijä sähköautojen latausjärjestelmää, aurinkosähköjärjestelmää tai maalämpöön siirtymistä mietittäessä. Liittymäkapasiteettiin vaikuttavat muun muassa pääsulakkeen koko ja nykyiset kaapeloinnit. Hankkeeseen ryhtyessä on hyödyllistä kartoittaa nykyisen infran vapaa kapasiteetti, jonka pohjalta suunnitellaan esim. latauspisteiden tai -valmiuksien määrä, latausnopeuksia sekä eri kuormanhallinnan tapoja.
Työkalun avulla nykyisen pääsulakkeen koon, liittymiskaapelin ja suurimman mahdollisen sulakekoon perusteella asiakas voi heti nähdä, vaatiiko liittymän kasvattaminen muutoksia kiinteistöön, kuten kaapelin vaihtoa. Tästä isännöitsijä tai taloyhtiön hallitus saa tukea taloyhtiön kokouksiin, joissa harkitaan projektien toteuttamista. Näin he tietävät, millaisiin investointeihin heidän mahdollisesti tulee varautua ja kannattaako hanketta edistää vai ei.
Strateginen lähestyminen
Helen Sähköverkon tavoitteena on tukea asiakkaita puhtaassa siirtymässä sekä rakentaa suunnannäyttäjyyttä verkkotoimialan asiakaskokemuksessa sujuvilla, dataohjatuilla ja tekoälyn tukemilla digipalveluilla. Digiasiointiin ja itsepalveluun halutaan panostaa entistä enemmän, jotta asiakkaalla olisi parempi näkyvyys, ymmärrys ja hallinta omista sopimuksistaan ja niihin liittyvistä ominaisuuksista.
Asiakasymmärrys keskiössä
Ennen kuin keskityimme suunnittelutyökalun kehitykseen, liittymäkapasiteetin palvelusta oli tehty asiakashaastatteluita, joissa keskityttiin ensisijaisesti kulutustietojen graafiin sekä tietojen jakamiseen sivulta muille käyttäjille, sillä nämä olisivat ensimmäisiä asiakkaille tuotavia ominaisuuksia. Haastatteluissa keskusteltiin myös mahdollisesta suunnittelutyökalusta ja siitä, olisiko tälle käyttöä. Alustavien haastatteluiden ja liittymäkapasiteetin ensimmäisen version julkaisun jälkeen konseptoimme suunnittelutyökalusta jatkokehitetyn version. Konseptoinnin jälkeen keräsimme asiakashaastatteluiden avulla ymmärrystä siitä, miten energiahankkeet etenevät taloyhtiöissä, millaista näkymää asiakkaat kaipaisivat ja miten he voisivat hyödyntää liittymäkapasiteetin dataa ja suunnittelutyökalua omissa hankkeissaan.
Haastattelimme etänä yhteensä viittä taloyhtiön edustajaa tai isännöitsijää. Haastatteluissa käytimme apuna Figmalla toteutettua prototyyppiä, jossa asiakas pääsi itse kokeilemaan työkalun toiminnan.
Haastatteluiden avulla saimme selville, että kapasiteettinäkymän ja suunnittelutyökalun avulla varsinkin isännöitsijät sekä myös taloyhtiön edustajat saisivat kommunikoitua suunnitellun energiahankkeen mahdollisuuksista paremmin taloyhtiön hallituksen jäsenille. Tämän ansiosta hallituksen jäsenien sekä asukkaiden odotukset latauspisteiden määrän ja koon suhteen pysyivät realistisena, kun heille pystyttiin kertomaan suoraan, mikä on mahdollista ja mikä ei. Suunnittelutyökalun avulla myös liittymän kasvattamisen kommunikointi sähköurakoitsijoille on helpompaa, kun tarvittavien sähköautonlatauspaikkojen määrän, kaapelitiedon ja lataustehon saa selville välittömästi.
Haastatteluista saamiemme löydöksien pohjalta pystyimme syventymään UI/UX-suunnitteluun ja tekemään tarvittavat parannukset työkaluun, jotta se palvelisi asiakkaita mahdollisimman hyvin.
Photography credits: Kimmo Syväri and Jony Karlsson
Tekninen toteutus
Tekninen toteutus
Liittymäkapasiteetin suunnittelutyökalu on osa Oma Sähköverkkopalvelua. Taloyhtiön keskituntitehotiedot saadaan taustajärjestelmistä ja SPA:na toteutetussa käyttöliittymässä lasketaan korkeimman tehopiikin ja taloyhtiön liittymän maksimitehon perusteella, kuinka monta sähköauton latauspistoketta olisi mahdollista asentaa taloyhtiöön. Työkalussa on nähtävillä vapaana oleva kapasiteetti, jota verrataan aina viimeisen vuoden korkeimpaan kapasiteettilukemaan. Sähköauton latauspisteitä on tarjolla kolmea eri kokoa ja niiden yhteydessä on kerrottu suurin mahdollinen määrä, jonka nykyinen vapaana oleva kapasiteetti mahdollistaa jokaiselle latauspisteen nopeudelle. Suunnittelutyökalussa kommunikoidaan välittömästi tilanteet, jos asiakkaan tekemät valinnat ovat liian suuria ja vapaana oleva kapasiteetti ylittyy. Asiakasta myös ohjeistetaan tässä tilanteessa mahdollisten jatkotoimenpiteiden tekoon, mikäli kapasiteetin kokoa halutaan lähteä kasvattamaan.
Tulokset
Tulokset
Sähköliittymäkapasiteetin suunnittelutyökalulla asiakkaamme näkevät itse suoraan verkkopalvelusta sen, millaiset muutokset ovat mahdollisia nykyisen sähköliittymän kapasiteetin puitteissa: esimerkiksi kuinka paljon ja minkä nopeuksisia sähköauton latauspisteitä on mahdollista asentaa. Tämä suoraviivaistaa ja nopeuttaa suunnittelua niin asiakkaan kuin Helen Sähköverkon näkökulmasta. Työkalu parantaa suunniteltavien liittymien tarkkuutta ja kun sähkösuunnittelija ottaa kapasiteetin huomioon laskelmissaan, voidaan varmistaa, että liittymä on sopivan kokoinen tuleviin tarpeisiin nähden. Tämä mahdollistaa kustannusten optimoinnin, joka voi saada asiakkaalle aikaan jopa tuhansien eurojen säästöt. Hankkeen valmistuttua asiakas voi käyttää palvelua kulutuksen vaikutuksen seurantaan, mikä mahdollistaa kulutuskäyttäytymisen optimoinnin tai säätämisen tehokkaamman sähkönkäytön saavuttamiseksi. Lisäksi palvelun käyttöönoton jälkeen huomattiin, että kapasiteettipalvelun kautta kiinteistösijoittajat saavat kiinteistöjensä kulutustiedot GRESB-raportointia varten. Kun asiakkaalla on selkeä näkyvyys todellisesta kapasiteettitarpeesta, se vähentää tarpeettomia ja varovaisia verkon liittymäinvestointeja. Näin vapautuu resursseja ja kapasiteettia sähköverkkoyhtiölle toimittaa investointeja asiakkaille, jotka niitä tarvitsevat. Tämä tehostaa prosesseja kaikille energiaprojektien sidosryhmille, tuoden liiketoimintahyötyjä, kustannussäästöjä ja vapauttaen aikaa tuottavampiin toimintoihin.